Wijziging in drinkpatroon beinvloedt diabetesrisico
Mannen die hun alcoholconsumptie verhogen tot maximaal twee glazen per dag hebben een kleinere kans op diabetes type 2 dan mannen die niet of nauwelijks drinken. Dat blijkt uit een langlopende studie die is uitgevoerd door TNO samen met de Harvard School of Public Health in Boston en de Wageningen Universiteit.
In het huidige onderzoek zijn ruim 38.000 gezonde Amerikaanse mannen van middelbare leeftijd gedurende twintig jaar gevolgd. De bevindingen zijn gepubliceerd in het gerenommeerde tijdschrift ‘Diabetes’ en maken onderdeel uit van het proefschrift van Michel Joosten. Hij heeft het onderzoek voornamelijk bij TNO uitgevoerd en promoveert op 12 januari aan de Wageningen Universiteit.
Bron: Joosten MM e.a. Changes in Alcohol Consumption and Subsequent Risk of Type 2 Diabetes in Men. Diabetes 2011; 60(1):74-79.

Nieuws Alertering